Monday, July 25, 2011

Εκτός από την κρίση, υπάρχει και το …μέλλον


Η πρωτοφανής κρίση, που βιώνει η χώρα μας, είναι λογικό να έχει αναστείλει κάθε σοβαρή συζήτηση για τις επιπτώσεις που θα επιφέρουν στον τουρισμό οι κλιματολογικές αλλαγές. Ακόμη και η σχετική μελέτη, που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος, παρουσιάστηκε και την …επομένη ξεχάστηκε.

Πρόσφατα, ο Γερμανός καθηγητής πανεπιστημίου σε θέματα τουρισμού Βόλφγκανγκ Στράσντας, επικαλούμενος έρευνα της Deutsche Bank, είπε ότι «ο χαμένος των αλλαγών που θα επέλθουν ως τα μέσα αυτού του αιώνα, θα είναι η Ανατολική Μεσόγειος», διότι εκεί οι θερμοκρασίες θα ανέβουν αισθητά. Σύμφωνα με τον κ.Στράσντας, η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει τον προσανατολισμό της, αξιοποιώντας κατ’αρχήν την ενδοχώρα. Ο τουρισμός στην Ελλάδα, τόνισε ο Γερμανός ειδικός, θα πρέπει να μετατοπισθεί τους καλοκαιρινούς μήνες στις ορεινές περιοχές, εφ’ όσον στα παραθαλάσσια θα επικρατεί καύσωνας. Δεύτερον, θα πρέπει να αναπτυχθεί ο ποιοτικός τουρισμός, που αφήνει και περισσότερα χρήματα. Τέλος, επειδή μελλοντικά τα καλοκαίρια θα είναι γενικά «καυτά» ο τουρισμός πρέπει να αναπτυχθεί περισσότερο σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης όπως π.χ. την άνοιξη, το φθινόπωρο και το χειμώνα.

Κατά τον πράσινο βουλευτή Μάρκους Τρέσελ, εξάλλου, η οικονομική κρίση αποτελεί καλή ευκαιρία για αλλαγή τουτιστικής πλεύσης στην Ελλάδα. Η Ελλάδα, ανέφερε, είναι προορισμός του μαζικού τουρισμού, των προπληρωμένων πακέτων διακοπών (all inclusive). Θα πρέπει να αναζητήσει το δρόμο του βιώσιμου τουρισμού, υπό τις διαγραφόμενες μελλοντικές συνθήκες.

Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις των τουρ οπερέιτορ στους πελάτες τους, κυρίαρχο κριτήριο για την επιλογή ενός προορισμού είναι η υψηλή περιβαλλοντική ποιότητα και τα έντονα στοιχεία τοπικού πολιτισμού. Πολύ απλά, η προστασία του περιβάλλοντος, για τον τουρισμό δεν αποτελεί πλέον “φιλολογική συζήτηση”. Είναι γνωστό ότι οι διακινητές μαζικού τουρισμού καταρτίζουν εδώ και χρόνια ειδικές μπροσούρες με τις ”πράσινες” περιοχές και ξενοδοχεία, που λαμβάνουν μόνιμα μέτρα για την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος, ενώ ήδη οι σοβαροί τουρ οπερέιτορ αρνούνται να συνεργασθούν με καταλύματα, που δεν εφαρμόζουν φιλοπεριβαλλοντικές πολιτικές.

Οι ίδιοι οι τουρ οπερέιτορ, εξάλλου, παρακινούν τους πελάτες τους να σεβαστούν το περιβάλλον της περιοχής, που επισκέπτονται, να κάνουν οικονομία στο νερό και στο ηλεκτρικό και, γενικώς, να συμβάλλουν στον περιορισμό ενός προβλήματος που δεν θα υπήρχε χωρίς τη δική τους παρουσία. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι νόρμες περιβάλλοντος “Umwelt-TUV” στη Γερμανία, σαν τις αντίστοιχες, ευρύτατα γνωστές νόρμες ποιοτικής επάρκειας και ασφάλειας συσκευών, μηχανών, αυτοκινήτων κλπ. Εδώ ελέγχεται αν και σε ποιο βαθμό το ταξιδιωτικό πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη τις παραμέτρους προστασίας του περιβάλλοντος, π.χ. μετάβαση στο αεροδρόμιο αναχώρησης όχι με ρυπογόνα μεταφορικά μέσα, αλλά με τον ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο, και άλλα συναφή. Τουρ οπερέιτορ, επίσης, υποστηρίζουν τη συμμετοχή της πελατείας τους σε χορηγίες αναδάσωσης, υποστήριξης σχολείων, ανακαίνισης μνημείων, ενώ ζητούν σταθερά τη γνώμη τους για τις περιβαλλοντικές συνθήκες στον τόπο διακοπών τους, μέσα από ένα συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο.

Έτσι, οι τουρίστες προσέχουν ιδιαίτερα τις κτιριοδομικές κατασκευές των καταλυμάτων και αν αυτά έχουν συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας, οικοτουριστικές δραστηριότητες, συστήματα ποτίσματος των πάρκων και των γηπέδων γκολφ με νερό που έχει υποστεί βιολογικό καθαρισμό, τη βέλτιστη διαχείριση των απορριμμάτων τους και των αποβλήτων τους, κ.ά.

Εάν σε όλα αυτά συνυπολογίσουμε τις επερχόμενες κλιματικές αλλαγές, κανονικά ο προγραμματισμός και οι στρατηγικές δεν θάπρεπε να στοχεύουν στο 2020, αλλά στο 2050. Διαφορετικά, εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, μια σειρά επενδύσεων ενδέχεται να αποδειχθούν τελείως λάθος…


http://www.ltcnews.gr/magazino/arthrografia/ektos-apo-tin-krisi-iparchi-ke-to-mellon/?utm_source=LTCnews%3A+Weekly+newsletter&utm_campaign=6ce3d6319e-&utm_medium=email

No comments: